Graaff-Reinet

Dag 27
Om half negen passeren we de grens op weg naar Graaff-Reinet. Op betere wegen en nettere chauffeurs volgens Albertien. In Graaff-Reinet hebben we een fantastisch selfcatering cottage gehuurd. Het zijn oude, verbouwde arbeiderswoningen. Op het terrein is een mooi zwembad met terras met uitgebreide braaimogelijkheden.

2801_01

Ons wat achterafgelegen huisje
2801_02

Het zwembad waarbij we veel vertoefden

2801_03

De binnenplaats met ‘hoofdkantoor’

We slaan eten in voor een paar dagen maar eten, na zo’n lange reisdag, eerst bij het zwembad een door de uitbaatster geregeld diner: kudu- en springbokvlees.

Dag 28
We verkennen Graaff-Reinet. Een mooi plaatsje met witgeschilderde huizen en maar liefst vijf musea. We bezoeken er drie van; het Reinethuis met een schitterende tuin en interessante verzamelingen, de voormalige bibliotheek met veel fossielen, rotskunst en een slavernijtentoonstelling (met veel aandacht voor de locale anti-apartheidsheld Robert Sobukwe). Tot slot de Residentie met veel fotografie, info over de Nawebadam en een muziekkamer.

2901_01

Straatbeeld van Graaff-Reinet

2901_02

Het Reinethuis

2901_03

De tuin van het Reinethuis

2901_04

Hier hadden we een koffiebreak

Om een aantal zaken te regelen internetten we bij de uitbaatster. Stephan die ons heeft uitgenodigd in zijn huis in Kalk Bay bevestigd ons voorstel om hem – als afsluiting van onze vakantie – te bezoeken. ’s Avonds doen we de ansichtkaarten voor het thuisfront op de post die we ’s middags bij het zwembad hebben geschreven.

Dag 29
Vanwege de hitte besluiten we vroeg te gaan wandelen in de Karoo. De Spandaukop passeren we snel op weg naar de Wildebeestenkom. We wandelen op basis van een kaartje van het plaatselijke VVV en paaltjes langs de route. Het wordt erg warm en we besluiten een shortcut te maken. Toch gaan we nog even bij het Environmental Education Centre langs waar we reuzeschildpadden zien. Op de terugweg naar de ingang van het park vinden we geen paaltjes meer. Toch weten we door oriëntatie op de Spandaukop de weg terug te vinden.

3001_01

Struisvogels

3001_05
Zicht op Graaff-Reinet

Aan het eind van de middag besluiten we naar Desolation Valley te gaan maar daaraan voorafgaand willen we eerst het Cambedoo National Park te bezoeken. We zien hartebeesten, steenbokken, velvet monkeys, waterbucks, impala’s, zebra’s en struisvogels. Via een smalle weg naar boven komen we uit bij het uitzichtspunt over Desolation Valley. Het weer betrekt en het waait flink. We besluiten de rondwandeling op de top te skippen en ons te beperken tot een bezoek aan het uitzichtspunt.

3001_08

View from Desolation Valley

3001_09
Frits en Albertien bij het uitzichtspunt

’s Avonds trakteren we ons op een diner in het gerenommeerde Drostdy hotel als afsluiting van het bezoek aan deze mooie, karakteristieke stad.

Dag 30
Voordat we weggaan bezoeken we eerst nog de Nederduitsche kerk, volgens ons handboek een van de mooiste in Zuid Afrika. De architectuur is gebaseerd op de kerk in Salesbury? Zoals te verwachten van een protestantse kerk is de inrichting erg sober. Het interieur maakt toch een zeer autenthieke indruk!