Kaapstad

0502_02

Scenery route naar Kaapstad

Na het ontbijt van yoghurt en fruit gaan we op weg naar Kaapstad. We passeren Worchester en we zijn erg blij dat we niet in deze saaie plaats zijn wezen overnachten. Via eindeloze wegversperringen komen we eindelijk op de weg naar Kaapstad. Een mooie route waarbij we een bergrug via tunnels passeren. Door wegwerkzaamheden zijn we pas om kwart voor twaalf in ons hotel, Daddy Longlegs. We kunnen pas om twee uur inchecken en gebruiken die tijd om de omgeving te verkennen. Daarbij lunchen op een zonovergoten terras. Kaapstad heeft qua sfeer verrassend veel weg van Amsterdam. Terug in het hotel krijgen we kamer 501, bekleed met Levi Strauss spijkerbroeken. Helaas is de kamer een beetje donker en is er geen tv of koelkast. ’s Middags gaan we naar Castle de Goede Hoop. Het is groot en imposant waarin drie musea zijn opgenomen; een militair museum (slaan we over), het interieur van de residentie van de commandant met mooie landschappen aan de muur en een zeer lange eettafel met 104 zetels. Tot slot een tentoonstelling over het Carnaval van Kaapstad met grappige costuums en leuke filmpjes.

0502_03

Toegang tot het kasteel

0502_04
Frits raadpleegt infobord

0502_05
residentie van bevelhebber, nu museum

0502_06
Zelfs vijver met fontijn!

Een restaurant met Afrikaans eten (in onze gids gevonden) blijkt een dure tent te zijn en we eten Thai’s bij een belendend restaurant.

Dag 36
In het park Compagnie Gardens ontbijten om kwart over negen we in rustieke omstandigheden. De bediening is traag – men is nog bezig de zaak in te richten – maar uiteindelijk genieten we van een klassiek engels ontbijt. Om tien uur gaan we naar de National Gallery: een mix van foto’s, schilderijen, beelden en textielwerken. Vooral de foto’s en de schilderijen maken veel indruk.

0602_01

Bijzondere foto van ?

0602_02
Schilderij van ?

Om twee uur hebben we de boot naar Robben Island gereserveerd en op de kaart proberen we lopend de haven te bereiken. Onderweg is er geen mogelijkheid voor een koffiestop. Koffie genieten we pas bij de Clock Tower aan het waterfront. Albertien is al eens op het Robben Island geweest en vindt alles veel commercieler geworden. Zo worden we bij aankomst naar een bus gedirigeerd waarin een oudgevangene ons meeneemt op een tocht over het eiland. Het is iemand die zichzelf graag hoort praten en met veel leuk bedoelde opmerkingen ons probeert te vermaken. We zijn blij als we even uit de bus kunnen.

0602_03

Afrastering

0602_07
Aankomstpier op Robben Island

Indrukwekkend is het cellencomplex waarin o.a. Mandela heeft gezeten. Na terugkomst in de haven genieten we van een drankje bij het water. Het is vanwege de zondag en het mooie weer erg druk. Op een podium vinden diverse optredens plaats.

0602_08

Terug naar Kaapstad met zich op WK-stadion

0602_09
Waterfront van Kaapstad

0602_10
Phantom of the Opera

’s avonds eten we Afrikaans in een ander Afrikaans restaurant. De ober bezweert ons voor de terugweg een taxi te nemen al is het maar een kwartier lopen. Voor de prijs hoeven we het niet te laten!

Dag 37
Redelijk vroeg rijden we naar de Tafelberg. Gelukkig is het nog erg rustig en kunnen we snel met de kabelbaan omhoog. Boven drinken we eerst koffie in het restaurant en daarna maken we boven op de berg een grote rondwandeling.

0702_01

Zicht op de Tafelberg vanuit de kabine

0702_02
De flanken van de Tafelberg

0702_03
Uitzicht op Signal Hill

In het begin struikel je nog over de touristen maar snel ben je die kwijt en is het genieten geblazen van de mooie omgeving.

0702_05

Frits mengt zich onder touristen

0702_04
Dit beestje trok zich nergens van aan

0702_06
Albertien op de lege hoogvlakte

0702_07
Mooie vegetatie

Daarna lopen we de berg af.Een zware tocht van rostblok naar rotsblok. Onderweg komen we veel klimmers tegen die niet goed zijn voorbereid: te weinig water, slechte conditie of verkeerd schoeisel. Blij dat we deze steile klim niet hebben hoeven te maken!

0702_09

Het beginpunt van de afdaling

0702_08
Uitzicht over Kaapstad

Bij de liftbaan lunchen we en koopt Albertien voor Frits nog een cap met achterklap oftewel in haar woorden een Indiana-Jones-hoed.